„Buna ziua, ma scuzati ca va deranjez! As putea sa-mi bat joc de munca Dumneavoastra? Dar de principiile dupa care te ghidezi, as putea sa ma indoiesc fara sa stiu despre ce-i vorba?”
In rezumat, cam asta intelege un antreprenor care se straduie sa faca treaba-treaba si sa-si duca misiunea in care crede mai departe. Pentru ca des, mult prea des, iti intra oamenii cu bocancii in viata profesionala – aka in „bucataria interna” a businessului pe care il duci… numai tu stii cat de greu!
Deseori ni se intampla sa ne vedem „socotiti” si luati la bani marunti de catre oameni care sunt caracterizati de anumite trasaturi comune:
- Nu au nici o legatura cu domeniul in care tu te zbati. Nu au lucrat si nu au competente pe aria ta de actiune.
- Au o opinie despre orice, de cele mai multe ori marcata de un populism propovaduit in campanii electorale sau in media.
- Critica orice miscare ar intalni in jur si oricum stiu ei mai bine ce trebuie facut sau cum trebuie facut un lucru.
- Se documenteaza sumar sau deloc. De cele mai multe ori deloc.
- In peste jumatate dintre cazuri au probleme de exprimare, retorica nu-i ajuta, iar corectitudinea limbii este un domeniu in care nu au intrat inca.
- Nu au proprietatea termenilor.
- Nu ies din mediul online, daca ii inviti la o discutie fata in fata te vor refuza constant. [7′]. De multe ori functioneaza sub pseudonime bizare care tradeaza niste probleme. Mari.
- Isi aduna foarte usor auditoriu (plasand mesaje populiste) si se grupeaza apoi in mici haite, pentru a atinge apoi mai eficient punctele 2, 3 si 5 de mai sus.
Sa va dau un exemplu pe care ulterior il vom dezbate pe larg (in alte articole): criza de identitate a producatorilor, criza de producatori, lipsa onestitatii lor si mai ales a cunostintelor care sa ii ajute sa produca onest si la o calitate buna.
Intr-un soi de (ceea ce eu credeam ca e o) dezbatere online, mai exact in comentariile la un post pe subiectul „Sunt sau nu producatorii cinstiti cu ceea ce scriu pe etichete sau ceea ce vand” am mentionat despre apucatura pe care inca o am de a vizita fermele sau gospodariile cu care lucram si de la care aducem in Bacania Veche diverse produse.
Si a fost suficient ca o singura persoana sa plaseze un comentariu care incununeaza punctul 4 de mai sus legat de preturile din Bacanie ca sa se declanseze intregul grup de crestini. Ba chiar cineva estima niste adaosuri de 300% la marfuri. Altcineva ma banuia fara ocolisuri ca vreau sa ma imbogatesc peste noapte. Unii n-au ezitat sa fie chiar mai aspri in judecata, vizand ba necinstea de care sigur dau dovada, fie dorinta mea de publicitate.
Nu scriu asta ca sa ma scuz cumva si nici ca sa vorbesc despre oamenii adusi in discutie – a fost pur si simplu unul dintre studiile mele de caz. O scriu in speranta ca mai multi dintre cei care citesc asta ar putea sa se gandeasca si a doua sau chiar a treia oara inainte sa judece pe altii. Ca ar putea sa evite sa tina socoteala altor businessuri si sa nu mai faca nici un fel de calcule despre profitabilitatea unuia sau a altuia. Pentru ca nu-i cinstit. Si nici corect. La fel cum, fara sa cunosti bine un om, nu-i bine sa-l acuzi de necinste, lacomie, inselatorii de tot felul, chiar daca acuzatiile astea se aduc la umbra protectoare a unui anonimat relativ (stim ca internetul nu-i atat de anonim, totusi, si ca identitatile noastre sunt destul de cunoscute).
Si mai scriu asta pentru ceva. Pentru cei care, la fel ca mine, au citit uneori opinii care i-au lasat masca, pentru cei descumpaniti de reactiile celor din jur si mai ales pentru cei care nu au stiut cum sa reactioneze. Lucrurile, chiar si „anonime” fiind, nu trebuie lasate asa cum cad. Exista un punct in care trebuie sa te opresti, dar nu trebuie sa lasi ciubote straine in casa ta. Nu-i lasa sa intre, dar nu te lasa afectat de dorinta lor de a se exprima public. Reactioneaza, dar cu masura. Da-le peste nas, elegant, dar nu-ti consuma energia pentru asta. Foloseste-o in mod constructiv, pentru tine. Tu trebuie sa construiesti, sa te ocupi de businessul tau, nu poti sa aloci mult timp acestei categorii. Dar nici n-o lasa sa joace tzontzoroiul la tine in curte. Fii atent la ei, dar concentreaza-te pe ceea ce e important pentru tine. Echipa, obiective, cashflow, clienti.
Nu-ti pune ceasul dupa cum vor cei din jur. Altfel ajungi sa traiesti o viata care este a lor. Cand de fapt e chiar a ta.